keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Eeva Kilpi

"Kiedo hellästi riekaleesi minun hajoamistilani ympärille,
pitele minua varovasti ihmisen poika."

Muistan, kun olin viime talvena kirkon naisten illassa yhdessä neljänkymmenen keski-ikäisen ja sen ylittäneen naisen kanssa. Muistan kun aiheena oli runot ja muut puhuivat Eeva Kilvestä. Hänen kauniista runoista, hänen huumoristansa, hänen taidostaan koskettaa naista. Mietin silloin, etten ollut lukenut varmaan yhtäkään Kilven runoa, enkä tiennyt hänestä juuri mitään. Nyt siihen tuli muutos.

"On vain yksi periaate: epätäydellisyys. 
Joka hyväksyy sen, jaksaa elää.

Kammoan täydellisyyttä. 
Luona kiitos se vaara ei minua uhkaa."

Lainasin kirjastosta "Runot"- teoksen, jossa on "Lauluja rakkaudesta" ja "Terveisin" - kokoelmat samassa kirjassa. Runot olivat mainioita! Ymmärrän täysin, miksi naiset illassa hehkuttivat Kilpeä. Hehkuttaisin itsekin enemmän, jos ikää olisi parikymmentä vuotta enemmän. Luinkin jostain Kilven aloittaneen runojen teon vasta keski-iän jälkeen, joten ei ihme että hänen teoksistaan paistoi ymmärrys naiseuden tuomiin muutoksiin vaihdevuosien ja ikä-kriisien myllerryksissä. Näihin nuorena ihmisenä en niin voinut samaistua, vaikka samalla ihailin runoilijan tyyliä pukea ajatuksiksi
 faktoja.



"Heinä kuin usvaa
hämärää päissä
utua latvojen yllä
lampien hengitys matkalla taivaaseen.
Oi pienten perhosten paljous,
yökausia kestävät häät.
Eikä muuta elämää."


Kilven aihepiirit ovat monipuolisia ja rikkaita. Hänen kirjassaan olivat aiheina niin luonto, metsä, naiseus, ikä, vanheneminen, rakkaus, sää, vuodenajat, Raamatun ajatukset, sekä kertomukset. Tyyliltään Kilven runoissa paistoi läpi vahva huumori, ironisuus, sekä huolettomuus ja rentous vakavissakin asioissa. Toisinaan Kilven runot olivat jopa härskejä. Kilveltä taipuu myös paljon hyviä sananlaskuja ja viisauksia. Näitä tekisi mieli kerätä hyviksi motoiksikin.


"Nukkumaan käydessä ajattelen:
huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun tiseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun."




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos haluat ilahduttaa minua jättämällä kommentin tai viestin, kirjoita se tähän. :) Kiitos kaikille, jotka kommentoitte! :)