sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Koivupatonki

Aurinko paistaa, vaikka lämpömittari pysyttelee matalalla. Järvenselkä on tyyni. Nuotio loimuaa ja savuttaa ympärillä olijat. Jotkut veneilevät, toiset keskustelevat, muutamat paistavat makkaroitaan. Minä nautin porkkanoista.

Tämä kesä on ollut hyvä, mutta ristiriitainen. Olen tuntenut hyvää oloa ystävistä, kesän alussa olleesta kesätöistä. Olen saanut lukea ja kirjoittaa paljon. Olen saanut oppia itsestäni. Samalla saanut huomata, kuinka pienistä asioista itken ja suorastaan tunnen kärsimystä - kuten muutaman viikon flunssasta. Harjoittelin pitkän kevään ja talven lopun 5-7 kertaa viikossa ja yhtäkkiä kaikki otettiin pois. Tuntuu tosi pahalle, vaikka tiedän tämän olevan lyhyt aika verrattuna mitä monet monet kavereistanikin ja ihmisistä joutuu kokemaan. Tulee turhamainen olo, kun olo on paha pienestä. Olen tottunut olemaan terve. En ole ollut poissa koulusta sitten kasiluokan kipeyden vuoksi. Flunssia on ollut, mutta kestäneet muutamia päiviä. En jaksa olla sairas. Tahtoisin urheilemaan!

Kokoontuessamme viime perjantaina kavereiden kesken järven rannalle, nautimme porkkanoiden ja makkaroiden lisäksi tekemästäni koivupatongista. Unohdin ottaa kuvia, mutta onneksi löysin kotimme leipäkorista pienen viipaleen patonkia. Ohje on muokattu "Luonnon yrttien makuja" - vihkosesta.


4dl kevytmaitoa
50g hiivaa
1tl suolaa
3dl kuivattuja, murskattuja koivunlehtiä
4dl ruisjauhoja
4dl sämpyläjauhoja
2dl vehnäjauhoja
1dl oliiviöljyä
3dl juustoraastetta

1. Liota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Lisää suola ja koivunlehdet. 2. Alusta joukkoon jauhot, öljy ja juustoraaste. Kohoita kaksinkertaiseksi. 3. Jaa taikina 3 osaan ja pyörittele tangoiksi. Voitele siirappivedellä ja lisää halutessasi pinnalle juustoraastetta. Paista 200- asteessa n. 15 minuuttia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jos haluat ilahduttaa minua jättämällä kommentin tai viestin, kirjoita se tähän. :) Kiitos kaikille, jotka kommentoitte! :)