torstai 3. toukokuuta 2012

Kladiaattori - taistelu vapaudesta

Meillä oli talvella käymässä luokallamme kirjavinkkari. Suurin osa hänen esittelemistään kirjoista ei iskenyt, sillä ne edustivat lähinna kauhukirjallisuutta. Jotain silti jäi mieleen., ja sekin pienen mutkan kautta. Oma äidinkielen opettajani pyysi minua kirjavinkkaustiimiin muutaman muun ikäiseni kera. Tämä virallinen kirjavinkkari koulutti meidät. Sellä hän kuuli minun ihastuneen Kim K. Kimseliuksen Paluu pompeijiin, ja suositteli sitten Simon Scarrow Kladiaattori - kirjaa. Hieman erikoiselta se kuulosti. Kirja kuin sattuisi olemaan verinen ja jännittävä. Luulen, että monen pojan suosikki.

Kirja yllätti minua positiivisesti. Alun jäyhyydestä, epäröinnistä "onko tämä sittenkään hyvä ja kiinnostava kirja" ja sekavuudesta selvittyttyäni sain juonesta kiinni. Se veti puoleensa ja koukutti. Mitä tapahtuu? Mitä sitten? Selviääkö päähenkilö Marcus? Loppua kohden kirja veti enemmän ja enemmän. Taphtui yllätyksiä. Kirja ei ollut mielestäni erikoisen verinen tai jännittävä - juuri sopiva. Romantiikan kaipuiset, ette saa tästä nälkäänne taittumaan.


Kirja kertoo 61 ekr ajasta, Roomasta. Marcus, 10- vuotias roomalaisen centaurio Tituksen poika, menettää isänsä murhassa. Äiti kaapataan ja Marcus yrittää paeta orja myyjien käsistä. Hän epäonnistuu ja joutuu gladiaattorikouluun.
Kirjassa on n. 300 sivua, mutta sen lukee tosi nopeasti. Kirjaan on tullut jatko-osa Gladiaattori- katutaistelija. Se menee takuulla lukulistalleni, joka on kummasti jo kasvattanut pituuttansa.

Nyt oli minulla aika erikoisia lukemispaikkoja. Ikkunalauta, katon päälle asetettu telineet, koulu ja normaalit paikat :D

2 kommenttia:

  1. Tee tänne blogiis sellaine sivu jossa kerrot mitä kirjoja olet lukenut ja mistä niissä pidit. Olen itsekkin suuri kirjafriikki ja pidän blogistasi erityisen paljon, koska täällä on kaikkea minua kiinnostavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiittoos tosi paljon tästä vinkistä! Tosi hyvältä idealta vaikuttaa. Teenkin sen pian. Kiitos kommentista :)

      Poista

Jos haluat ilahduttaa minua jättämällä kommentin tai viestin, kirjoita se tähän. :) Kiitos kaikille, jotka kommentoitte! :)